fredag 20. april 2012

La alle leve tryggt og godt i frihet og i fred

I år er det Egner-året i Norge. Torbjørn Egner skrev "Folk og Røvere i Kardemommeby", han skrev "Klatremus og alle dyrene i Hakkebakkeskogen", "Ole Jakob på bytur" og "Da Per var ku".
og han skrev denne nydelige aftenbønnen, som var min venninne Hannes aftenbønn som liten:



Jeg folder mine hender små
i takk og bønn til deg.
La alle barn i verden få
det like godt som jeg.

Vern alle med din sterke hand
mot fattigdom og død.
Og hjelp små barn i alle land
så ingen lider nød.
La ingen krig og sult og sott
få gjøre oss fortred.
La alle leve trygt og godt
i frihet og i fred.

Min kusine Stine, nå 15år, hadde hatt om Torbjørn Egner på skolen, og på ett tidspunkt hvor hennes tremenning Jørgen, broren til Hanne, ringte min tante, kom Stine stolt å proklamerte at Torbjørn Egner var på telefonen. Torbjørn Egner får alltid frem ett ekstra smil hos meg.

Hanne brant for Afrika. Hun var sterk og rettferdig, og uredd. Og hun hadde en deilig latter og ett varmt smil. Husker is på Grunerløkka, hårsalong hjemme hos tanta mi og post-apokalyptisk film og sjokolade på Torshov.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar