søndag 22. april 2012

Om å se en film fra ulike synsvinkler- tanker gjort etter å ha lest Linda Askeland fra Familie og Medier`s innlegg «Barn dreper barn».



Når jeg ser «The Hunger Games», ser jeg hovedpersonen Katniss og hennes kjærlighet til lillesøsteren Primrose (kalt Prim). Jeg ser vennskapet med Gale. Jeg ser de store sosiale forskjellene mellom distriktene og hovedstaden (capitol). Jeg ser en alkoholskadet Haymitch som prøver å glemme sin egen tid i det grusomme, myndighetsskapte spillet «The Hunger Games». Jeg ser Katniss som ofrer seg, så søsteren skal få slippe å delta. Jeg ser kjærligheten hun har til søsteren gjenspeilet i hennes kjærlighet til den lille jenta Rue. Og når hun steller sin sårede kamerat Peeta. Jeg ser hvordan Katniss aldri ville skade noen, og hvordan hun er klar til å velge døden, i form av de røde, giftige bærene, fordi hverken hun eller Peeta kan klare tanken på å skulle drepe hverandre, når det er de to som tilslutt står igjen. Fordi jeg har lest boken vet jeg at deres personlige kjærlighetsbudskap til hverandre gjennom disse bærene, også er kimen til opprør i de undertrykkede distriktene, at Katniss rokerer ved hele diktaturets eksistens.

En venn av meg savnet mere action. Jeg savnet å få ett tettere forhold til karakterene, slik du får i bøkene. Men er godt klar over at bok og film aldri vil være det samme.

I forkant av å ta med 13åringen for å se denne filmen, ville jeg lest boken og snakket med barnet mitt om den. Så vi begge var forberedt.



P.S. Jeg legger ikke link til Linda Askelands innlegg her, fordi jeg foretrekker at bloggen min ikke linkes til norske aviser sine nettsider. det jeg ønsker med å ha sendt innlegget mitt til Vårt Land er for å få frem ett litt mere nyansert bilde av Hunger Games enn det Askeland og andre gjør. For å lese hennes innlegg kan du gå inn på vl.no sine debattsider (verdidebatt) og søke på "barn dreper barn". jeg gjør det ikke med vilje komplisert å finne Askeland`s innlegg, jeg respekterer så absolut hennes mening. for å gjenta meg selv så velger jeg å ikke legge direkte link fordi endel nettsteder plukker opp at du har gjort det, og dermed kan de spore bloggen din. Jeg håper alltid på nye lesere til bloggen min, men ikke på den måten bare.

1 kommentar:

  1. Lure på ka hu hadde syns om Battle Royale. HG e nok nåke ein godt kan reflektera litt med ungane øve. Sjøl syns eg HG har mången viktige poeng, og eg ser o ein del av de i filmen, om ikkje så godt så i bøkene.

    SvarSlett